Palvelunestohyökkäykset: Näkymätön uhka, joka voi lamauttaa yrityksesi
Kirjoitettu: 11.10.2024
Lukuaika: 2 minuuttia
Kuvittele tilanne; Menet aamulla yrityksesi taloushallinta-, tilaus-, asiakastietojärjestelmiin, tai verkkokauppaan, ja huomaat, ettei mikään toimi. Verkkokauppa on kaatunut, tilauksia ei pääse käsittelemään, kassajärjestelmä ei vastaa ja tuotannonohjaus toimii hitaasti, eikä järjestelmiin pääse välillä ollenkaan.
Tämä painajainen toteutui viime viikolla Nordealle – ja se voi tapahtua myös sinun yrityksellesi.
Case Nordea: Kun jättiläinenkin joutuu polvilleen
Viime viikkoina olemme nähneet uutisotsikoissa toistuvasti yhden nimen: Nordea. Suomen suurimpiin pankkeihin kuuluva finanssijätti on joutunut massiivisen palvelunestohyökkäyksen (DDoS) kohteeksi.
Tämä ”digitaalinen tsunami” on aiheuttanut merkittäviä häiriöitä pankin verkkopalveluissa, hidastaen tai jopa estäen asiakkaiden pääsyn omiin tileihinsä. Nordean oma kommentti tilanteesta kertoo paljon:
”Olemme havainneet viime aikoina kaikissa Pohjoismaissa tavanomaista enemmän palvelunestohyökkäyksiä, joista osa on voimakkaampia kuin toiset. Palvelunestohyökkäykset ovat valitettavasti ajankohtainen ilmiö ja ne kohdistuvat erilaisiin toimijoihin yhteiskunnassa toistuvasti.”
Mutta entä sinun yrityksesi? Olenko turvassa, olenhan pieni yritys, pohdit?
On helppoa ajatella, että vain suuryritykset joutuvat hyökkäysten kohteeksi. Valitettavasti totuus on toinen. Palvelunestohyökkäykset ovat demokratisoituneet – ja ei hyvällä tavalla.
Karu totuus:
- Usean päivän kestävän hyökkäyksen voi ostaa TOR-verkosta vain 50 dollarilla.
- Pienen kustannuksen vuoksi kuka tahansa tyytymätön asiakas tai kilpailija voi olla potentiaalinen uhka.
Esimerkki läheltä; Eräs kuljetuspalveluita tarjoava asiakkaamme joutui hyökkäyksen kohteeksi. Tulos? Heidän tilausjärjestelmänsä oli täysin lamautunut yli viiden päivän ajan – huolimatta siitä, että se sijaitsi suuren globaalin toimijan konesalipalvelussa. He eivät voineet ottaa vastaan, tai käsitellä yhtään kuljetustilausta järjestelmän kautta hyökkäyksen aikana.
Ratkaisu: BG-PacketDefender –
Tietoliikenteen digitaalinen kilpi
Bittigurun konesali ja sen asiakkaat ovat yhtä lailla DDoS hyökkäyksen uhkan alla, mutta Bittiguru ei ole jäänyt odottamaan seuraavaa uhria. Konesaliamme suojaa kehittynyt järjestelmä, joka toimii kuin immuunijärjestelmä digitaaliselle infrastruktuurille ja se on hankittavissa lisäpalveluna hyvin edullisesti suojaamaan konesalissamme sijaitsevia kriittisiä palveluita.
Miten BG-PacketDefender toimii?
- Järjestelmä tarkkailee ja analysoi liikennettä 24/7.
- Havaitessa epäilyttävää liikennettä, se siirretään erilliseen puhdistusjärjestelmään, jota kutsumme pakettipesulaksi.
- Pakettipesula pyrkiin tunnistamaan ja erottelemaan haitallisen liikenteen oikeista pyynnöistä.
- Haitallinen liikenne jää pakettipesulaan, joten se pysäytetään jo ennen kuin se saavuttaa konesalin palomuurit tai palvelut.
Tyypillisesti haitallinen liikenne on estetty muutamassa minuutissa hyökkäyksen alkamisesta.
Seuraava askeleesi:
Älä odota, kunnes on liian myöhäistä. Suojaa yrityksesi palvelut nyt, sillä palvelunestohyökkäykset eivät ole enää ”jos” vaan ”milloin” -kysymys. Ota yhteyttä, niin kerromme miten voimme yhdessä rakentaa vahvan digitaalisen puolustuksen yrityksesi palveluille. Yhteydenottolomake ja yhteystiedot alla.
Kristian Kettunen
Asiakkuuspäällikkö
kristian.kettunen@bittiguru.fi
80100 Joensuu, FI